
تشدید بحران در جنوب لبنان؛ نقض آتشبس توسط اسرائیل با بمبهای فسفری و دهها شهید
نقض مکرر آتشبس توسط اسرائیل در جنوب لبنان با استفاده از بمبهای فسفری و بر جای گذاشتن دهها شهید و زخمی.
پشت پرده استفاده از بمبهای فسفری در این مقطع خاص، پیامی فراتر از یک حمله نظامی ساده نهفته است...
نکات کلیدی خبر
چرا این خبر مهم است؟
تداوم این حملات میتواند منجر به فروپاشی کامل توافقات دیپلماتیک و شعلهور شدن یک جنگ تمامعیار منطقهای شود که بر امنیت مرزهای ایران و قیمت انرژی اثرگذار است.
نکات پنهان خبر
استفاده از بمبهای فسفری در کنار هدف قرار دادن زیرساختهای روستایی، نشاندهنده راهبرد ایجاد «منطقه حائل خالی از سکنه» از طریق غیرقابل سکونت کردن جنوب لبنان است.
نگاه دیگر
برخی تحلیلگران معتقدند این حملات برای فشار حداکثری جهت کسب امتیاز در مذاکرات نهایی انجام میشود.
منتظر چه باید بود؟
باید منتظر واکنش رسمی حزبالله و احتمالاً نشست اضطراری شورای امنیت برای بررسی نقض آتشبس بود.
اگر…؟
اگر این حملات به بیروت گسترش یابد، آیا شاهد ورود مستقیم قدرتهای منطقهای به درگیری خواهیم بود؟
پاسخ را از دستیار بپرسپژواک تاریخی
این حملات یادآور استراتژی «ضاحیه» در جنگهای پیشین است که بر تخریب گسترده زیرساختهای غیرنظامی برای فشار بر مقاومت تمرکز داشت.