
هشدار دفتر رئیسجمهور به آمریکا: اجازه ندهید اسرائیل مانع توافق با ایران شود
هشدار صریح ایران به آمریکا درباره تلاشهای اسرائیل برای کارشکنی در مسیر تفاهمات دوجانبه و ثبات خاورمیانه.
طباطبایی از واژه «تفاهم» استفاده کرده نه «مذاکره»؛ این یعنی چیزی در پشت پرده در حال نهایی شدن است که...
نکات کلیدی خبر
چرا این خبر مهم است؟
این پیام نشاندهنده وجود تفاهماتی میان ایران و آمریکا در سطح کلان است که دولت ایران نگران است توسط بازیگران منطقهای تخریب شود.
نکات پنهان خبر
استفاده از تعبیر «طرف سوم» به جای نام مستقیم، یک سیگنال دیپلماتیک است که مسئولیت کنترل متحدان و موفقیت مذاکرات را مستقیماً متوجه مدیریت واشینگتن میکند.
نگاه دیگر
برخی تحلیلگران معتقدند این اظهارات تلاشی برای انداختن توپ مسئولیت در زمین آمریکا و توجیه بنبستهای احتمالی در مذاکرات است.
منتظر چه باید بود؟
باید دید آیا در روزهای آتی نشانهای از کاهش تنش یا پیشرفت در مذاکرات غیررسمی میان تهران و واشینگتن دیده میشود یا خیر.
اگر…؟
اگر آمریکا نتواند یا نخواهد جلوی اقدامات «طرف سوم» را بگیرد، واکنش بعدی ایران چه خواهد بود؟
پاسخ را از دستیار بپرسپژواک تاریخی
این موضعگیری یادآور دوران مذاکرات برجام است که ایران همواره اسرائیل را به تلاش برای شکست دیپلماسی متهم میکرد.