
دولت از خود شروع کرد؛ آغاز نهضت ملی بهینهسازی مصرف انرژی از ساختمانهای دولتی
دولت برای مقابله با ناترازی انرژی، صرفهجویی اجباری ۳۰ درصدی را با نظارت برخط از ساختمانهای خود آغاز کرد.
رئیسجمهور در بازدیدهای سرزدهاش از وزارتخانهها چیزهایی دیده که باعث شده این دستور قاطع را صادر کند...
نکات کلیدی خبر
چرا این خبر مهم است؟
کاهش مصرف در بخش دولتی میتواند فشار بر شبکه سراسری را کم کرده و از قطع برق یا گاز صنایع و منازل در فصول پیک جلوگیری کند.
نکات پنهان خبر
تأکید بر «اتاق مانیتورینگ برخط» نشان میدهد دولت از توصیههای اخلاقی عبور کرده و به دنبال نظارت سختگیرانه و دیتامحور بر عملکرد مدیران است.
نگاه دیگر
برخی منتقدان معتقدند مشکل اصلی ناترازی انرژی در فرسودگی نیروگاهها و قیمتگذاری است، نه صرفاً دمای محیط ادارات.
منتظر چه باید بود؟
وزارت نیرو و سازمان بهینهسازی موظفند ظرف مدت کوتاهی دستورالعملهای اجرایی را به تمامی استانداریها ابلاغ کنند.
اگر…؟
اگر این طرح موفق شود، آیا فشار بر بخش خانگی برای کاهش مصرف در زمستان برداشته خواهد شد؟
پاسخ را از دستیار بپرسپژواک تاریخی
در دهههای گذشته نیز طرحهای مشابهی برای کاهش مصرف در ادارات ابلاغ شده بود، اما فقدان سیستم پایش برخط معمولاً مانع از تحقق اهداف میشد.