
جیدی ونس: تبدیل ایران به «دولت فرومانده» به نفع آمریکا نیست؛ ایرانیها منطقی مذاکره میکنند
جیدی ونس با رد ایده فروپاشی ایران، بر لزوم تعامل با تهران به عنوان یک بازیگر سیاسی پایدار و عادی تأکید کرد.
ونس حرفی زده که تندروهای واشینگتن را شوکه کرده؛ او ایران را با لیبی مقایسه کرده اما به نتیجهای رسیده که کمتر کسی انتظار داشت...
نکات کلیدی خبر
چرا این خبر مهم است؟
این اظهارات نشاندهنده تغییر احتمالی در دکترین سیاست خارجی دولت جدید آمریکا به سمت واقعگرایی و دوری از استراتژیهای پرهزینه تغییر رژیم است.
نکات پنهان خبر
ونس با «عادی» توصیف کردن رفتار دیپلماتیک ایران، در حال زمینهسازی برای پذیرش ایران به عنوان یک قدرت منطقهای است که باید با آن معامله کرد، نه صرفاً آن را نابود ساخت.
نگاه دیگر
برخی منتقدان معتقدند این اظهارات ممکن است صرفاً یک تاکتیک برای کاهش گارد دفاعی ایران قبل از اعمال فشارهای اقتصادی شدیدتر باشد.
منتظر چه باید بود؟
باید منتظر ماند و دید آیا این نگاه در انتصابات بعدی و سیاستهای اجرایی دولت ترامپ نسبت به تحریمها و توافقات منطقهای منعکس میشود یا خیر.
اگر…؟
اگر آمریکا رسماً مدل «تغییر رژیم» را کنار بگذارد، توازن قدرت در خاورمیانه چه تغییری میکند؟
پاسخ را از دستیار بپرسپژواک تاریخی
اشاره به مدل لیبی (۲۰۱۱) به عنوان یک هشدار تاریخی برای جلوگیری از تکرار فاجعه ژئوپلیتیک در ابعاد بزرگتر.