تله تورم ۸۴ درصدی و قیمتگذاری دستوری: چرا تولید خودرو در ایران غیراقتصادی شد؟
تورم ۸۴ درصدی و قیمتگذاری دستوری، خودروسازان را در بنبست زیاندهی قرار داده و سود تولید را به دلالان منتقل کرده است.
پشت پرده اصرار بر قیمتگذاری دستوری، ذینفعانی هستند که از توزیع رانت حوالهها سودهای نجومی میبرند...
نکات کلیدی خبر
چرا این خبر مهم است؟
وقتی قیمت کارخانه با تورم هماهنگ نیست، کیفیت خودرو کاهش مییابد، رانت در بازار ایجاد میشود و سرمایهگذاری برای مدلهای جدید متوقف میگردد.
نکات پنهان خبر
تورم قبل از آنکه به سفره مردم برسد، در کارخانه رسوب میکند؛ قیمتگذاری دستوری در واقع مالیاتی پنهان بر تولید است که به جای مصرفکننده، به نفع واسطهگران تمام میشود.
نگاه دیگر
برخی معتقدند خودروسازان باید با افزایش بهرهوری و کاهش هزینههای سربار، بخشی از تورم را جبران کنند نه فقط با افزایش قیمت.
منتظر چه باید بود؟
تداوم این وضعیت منجر به فرسودگی بیشتر خطوط تولید و توقف پروژههای تحقیق و توسعه در صنعت خودرو خواهد شد.
اگر…؟
اگر قیمتگذاری دستوری همین امروز لغو شود، قیمت بازار آزاد کاهش مییابد یا قیمت کارخانه به آن میرسد؟
پاسخ را از دستیار بپرسپژواک تاریخی
این وضعیت یادآور بحرانهای دهه ۹۰ است که اصرار بر تثبیت قیمت در زمان جهش ارزی، منجر به زیانهای چند ده هزار میلیاردی خودروسازان شد.