
سلطه مطلق ۴G بر اینترنت ایران؛ چرا فیبر نوری هنوز جایگزین موبایل نشده است؟
ایران همچنان کشوری موبایلمحور است؛ ۴G ستون فقرات اینترنت باقی مانده و توسعه فیبر نوری هنوز منجر به مهاجرت گسترده کاربران نشده است.
یک پارادوکس عجیب در آمار وجود دارد: در حالی که دولت به شدت روی فیبر نوری سرمایهگذاری کرده، تعداد مشترکان اینترنت ثابت در حال کم شدن است! پشت پرده این اتفاق...
نکات کلیدی خبر
چرا این خبر مهم است؟
این خبر نشان میدهد که کیفیت اینترنت اکثر ایرانیان به دکلهای موبایل وابسته است و زیرساخت ثابت کشور علیرغم سرمایهگذاریها، هنوز جذابیت کافی برای جایگزینی موبایل را پیدا نکرده است.
نکات پنهان خبر
شکاف عمیقی بین «پوشش» (Coverage) و «اتصال» (Connection) در پروژه فیبر نوری وجود دارد؛ این یعنی مشکل توسعه اینترنت ثابت در ایران صرفاً فنی نیست، بلکه احتمالاً به مدلهای اقتصادی و تعرفهگذاری بازمیگردد.
نگاه دیگر
برخی کارشناسان معتقدند تمرکز بیش از حد بر آمار «پوشش» فیبر نوری بدون ایجاد تقاضا، منجر به اتلاف منابع در زیرساختهای بلااستفاده میشود.
منتظر چه باید بود؟
باید دید آیا اپراتورهای جدید UNSP میتوانند با بستههای تشویقی، نرخ اتصال به فیبر نوری را در سال ۱۴۰۵ افزایش دهند یا خیر.
اگر…؟
اگر روند کاهش مشترکان اینترنت ثابت ادامه یابد، شبکه موبایل ایران تحت فشار ترافیک خانگی دچار اشباع و افت شدید کیفیت خواهد شد.
پاسخ را از دستیار بپرسپژواک تاریخی
در دهه ۹۰ نیز انتقال از ADSL به اینترنت همراه با سرعت بسیار بیشتری نسبت به استانداردهای جهانی در ایران رخ داد که منجر به عقبماندگی مزمن شبکه ثابت شد.