
حقوق دولتی معادن؛ ابزار توسعه یا قلک دولت برای جبران کسری بودجه؟
افزایش بیضابطه حقوق دولتی برای جبران کسری بودجه، حاشیه سود معادن کوچک را بلعیده و توسعه زیرساختهای معدنی را متوقف کرده است.
میدانستید سهم دولت از درآمد معادن در ۷ سال اخیر بیش از دو برابر شده، در حالی که زیرساختهای معدنی فرسودهتر شدهاند؟
پاسخ را از دستیار بپرسنکات کلیدی خبر
چرا این خبر مهم است؟
افزایش هزینههای معدنکاری میتواند منجر به تعطیلی معادن در مناطق محروم، کاهش اشتغال محلی و در نهایت گرانی مواد اولیه صنایع وابسته مانند فولاد و ساختمان شود.
نکات پنهان خبر
دولت با تمرکز بر درآمدزایی کوتاهمدت از معادن، در حال تخریب «پیشران رشد اقتصادی» است؛ چرا که سهم حقوق دولتی از ارزش تولید سریعتر از خودِ تولید رشد کرده که نشاندهنده فشار مالیاتی غیرمستقیم است.
نگاه دیگر
برخی معتقدند با توجه به انفال بودن معادن، دولت باید سهم بیشتری از رانت منابع طبیعی را برای خدمات عمومی دریافت کند.
منتظر چه باید بود؟
باید منتظر ماند و دید آیا در بودجه سال آینده، پیشنهاد استمهال ۳ ساله حقوق دولتی برای معادن کوچک و متوسط پذیرفته میشود یا خیر.
اگر…؟
اگر دولت با استمهال ۳ ساله حقوق دولتی موافقت نکند، چه تعداد از معادن کوچک در سال ۱۴۰۴ به طور کامل تعطیل خواهند شد؟
پاسخ را از دستیار بپرسپژواک تاریخی
در دهههای گذشته نیز هرگاه درآمدهای نفتی دولت کاهش یافته، فشار مالیاتی و عوارض بر بخشهای مولد مانند معدن برای جبران تراز بودجه افزایش یافته است.