
دو برابر شدن ناوگان حفاری پتروپارس برای مقابله با ناترازی گاز در پارس جنوبی
پتروپارس با دو برابر کردن تعداد دکلهای حفاری خود، عملیات استخراج گاز در میادین مشترک را سرعت میبخشد.
پتروپارس در کمتر از یک سال ناوگانش را دو برابر کرده، اما پشت این سرعت عملیاتی چه ضرورتی نهفته است؟
پاسخ را از دستیار بپرسنکات کلیدی خبر
چرا این خبر مهم است؟
افزایش سرعت حفاری به معنای ورود سریعتر گاز به شبکه سراسری است که میتواند خطر قطعی گاز صنایع و منازل را در فصول سرد کاهش دهد.
نکات پنهان خبر
تمرکز بر حفاریهای درونمیدانی (Infill) نشاندهنده ورود پارس جنوبی به نیمه دوم عمر خود است؛ جایی که برای حفظ سطح تولید فعلی، به چاههای بیشتری نسبت به گذشته نیاز داریم.
نگاه دیگر
برخی کارشناسان معتقدند بدون تکنولوژی فشارافزایی، صرفاً افزایش تعداد چاهها نمیتواند مشکل افت تولید پارس جنوبی را در بلندمدت حل کند.
منتظر چه باید بود؟
باید منتظر ماند و دید آیا این افزایش ناوگان منجر به افزایش ملموس تراز تولید گاز تا پیش از اوج مصرف زمستانی خواهد شد یا خیر.
اگر…؟
اگر عملیات حفاری در فاز ۱۱ و میدان بلال طبق برنامه پیش نرود، ناترازی گاز در زمستان آینده به چه رقمی خواهد رسید؟
پاسخ را از دستیار بپرسپژواک تاریخی
ایران در سالهای اخیر با چالش جدی افت فشار در پارس جنوبی مواجه بوده که نیاز به دکلهای حفاری بیشتر برای حفظ تولید را دوچندان کرده است.