
ادعای جنجالی جیدی ونس: توان غنیسازی ایران نابود شده و آماده تغییر رویکرد هستیم
جیدی ونس با ادعای نابودی توان هستهای و نظامی ایران، شرط بهبود روابط را تغییر رفتار تهران دانست.
ونس ادعایی کرده که حتی با سختگیرانهترین گزارشهای اطلاعاتی هم فاصله دارد؛ پشت پرده این بزرگنمایی چیست؟
پاسخ را از دستیار بپرسنکات کلیدی خبر
چرا این خبر مهم است؟
این سخنان نشاندهنده تداوم نگاه سختگیرانه در تیم ترامپ و احتمال بازگشت به سیاست فشار حداکثری با هدف امتیازگیری است.
نکات پنهان خبر
ادعای «فقدان توان غنیسازی» با گزارشهای رسمی آژانس بینالمللی انرژی اتمی در تضاد است؛ این نشان میدهد تیم جدید آمریکا ممکن است از اطلاعات اغراقآمیز برای توجیه سیاستهای خود استفاده کند.
نگاه دیگر
برخی تحلیلگران معتقدند این ادعاهای اغراقآمیز صرفاً برای مصرف داخلی در آمریکا و نشان دادن اقتدار دولت جدید است.
منتظر چه باید بود؟
انتظار میرود مقامات ایران و آژانس بینالمللی انرژی اتمی به این ادعاهای فنی واکنش نشان دهند.
اگر…؟
اگر آژانس انرژی اتمی رسماً این ادعاها را تکذیب کند، اعتبار دیپلماتیک ونس چه تغییری میکند؟
پاسخ را از دستیار بپرسپژواک تاریخی
این اظهارات یادآور ادبیات دولت اول ترامپ در سال ۲۰۱۸ و پیش از خروج از برجام است که بر فلج کردن اقتصاد ایران تأکید داشت.