
خروج طلا از خزانههای غرب؛ چرا بانکهای مرکزی ذخایر خود را به خانه برمیگردانند؟
بانکهای مرکزی برای مقابله با ریسک تحریم و نااطمینانی سیاسی، در حال بازگرداندن ذخایر طلای خود از غرب به خانه هستند.
پشت پرده جابهجایی طلاهای فرانسه، یک معامله هوشمندانه وجود داشت که باعث شد آنها از این انتقال سود مالی هم ببرند...
نکات کلیدی خبر
چرا این خبر مهم است؟
این روند نشاندهنده کاهش اعتماد جهانی به سیستم مالی غرب است و میتواند بر قدرت دلار و امنیت اقتصادی کشورها در برابر فشارهای بینالمللی تأثیر بگذارد.
نکات پنهان خبر
بازگرداندن طلا صرفاً یک اقدام امنیتی نیست؛ برای مثال فرانسه توانست با بهرهبرداری از اختلاف قیمت طلا در بازارهای آمریکا و اروپا حین جابهجایی، سود مالی نیز کسب کند.
نگاه دیگر
برخی تحلیلگران معتقدند نگهداری طلا در لندن به دلیل نقدشوندگی بسیار بالا، همچنان برای تجارت سریع و مدیریت نقدینگی ضروری است.
منتظر چه باید بود؟
انتظار میرود نفوذ استراتژیک لندن و نیویورک در بازار فیزیکی طلا کاهش یافته و قطبهای جدیدی در شرق آسیا شکل بگیرد.
اگر…؟
اگر روند خروج طلا از آمریکا شدت بگیرد، آیا اعتبار دلار به عنوان ارز ذخیره جهانی زیر سؤال میرود؟
پاسخ را از دستیار بپرسپژواک تاریخی
این روند یادآور دوران فروپاشی سیستم برتون وودز در دهه ۱۹۷۰ است که کشورها برای تبدیل دلارهای خود به طلا هجوم آوردند.