
بحران انرژی در پی کاهش ۲۳۰ میلیون مترمکعبی ظرفیت گاز پارس جنوبی
حمله به پارس جنوبی باعث از دست رفتن ۲۳۰ میلیون مترمکعب گاز و بحران در تامین برق صنایع و منازل شده است.
دولت از عبارت «جنگ تحمیلی سوم» استفاده کرده است؛ این یعنی ابعاد خسارت به زیرساختها فراتر از یک خرابی ساده است و...
نکات کلیدی خبر
چرا این خبر مهم است؟
این خبر به معنای احتمال افزایش قطعی برق یا گاز برای مردم و صنایع به دلیل کمبود شدید سوخت نیروگاهها در ماههای پیش رو است.
نکات پنهان خبر
استفاده از تعبیر «جنگ تحمیلی سوم» توسط سخنگوی دولت نشاندهنده عمق استراتژیک خسارات و تغییر رویکرد دولت به مدیریت بحران انرژی از یک مشکل فنی به یک مسئله امنیتی-ملی است.
نگاه دیگر
برخی کارشناسان معتقدند ناترازی انرژی ریشه در عدم سرمایهگذاری مزمن در دهههای اخیر دارد و حملات اخیر تنها این بحران ساختاری را نمایانتر کرده است.
منتظر چه باید بود؟
باید منتظر جداول جدید سهمیهبندی برق صنایع و احتمالا نهایی شدن قراردادهای فوری واردات گاز یا برق از کشورهای همسایه بود.
اگر…؟
اگر واردات گاز در کوتاهمدت محقق نشود، دولت مجبور به استفاده از سوخت مایع (مازوت) در نیروگاهها خواهد شد که پیامدهای زیستمحیطی سنگینی دارد.
پاسخ را از دستیار بپرس