
پیشنهاد کیهان برای خروج از بنبست هستهای: تغییر میز مذاکره از برجام به نظم جدید منطقهای
کیهان خواستار کنار گذاشتن مذاکرات هستهای و تمرکز بر اخراج آمریکا از منطقه به عنوان راهبرد پیروز است.
کیهان ادعا میکند سکوت رهبری یک پیام پنهان برای دیپلماتها دارد که میتواند کل میز مذاکره را زیر و رو کند...
نکات کلیدی خبر
چرا این خبر مهم است؟
این دیدگاه نشاندهنده فشار جناحهای تندرو برای تغییر مسیر دیپلماسی ایران از «تنشزدایی اقتصادی» به «تقابل استراتژیک» است که میتواند بر آینده تحریمها و بازارها اثر بگذارد.
نکات پنهان خبر
کیهان با پیوند زدن «سکوت رهبری» به «پایان مذاکرات»، در حال تئوریزه کردن یک بنبست خودخواسته در پرونده هستهای است تا اولویت دولت را از اقتصاد به ژئوپلیتیک تغییر دهد.
نگاه دیگر
منتقدان میگویند نادیده گرفتن پرونده هستهای و تمرکز صرف بر تقابل نظامی، هزینههای اقتصادی سنگینی به کشور تحمیل کرده و سفره مردم را کوچکتر میکند.
منتظر چه باید بود؟
باید دید آیا دستگاه دیپلماسی و تیم مذاکرهکننده تحت تأثیر این فشارها، لحن خود را در مذاکرات احتمالی آتی تغییر میدهند یا خیر.
اگر…؟
اگر دولت به جای این پیشنهاد، همچنان بر احیای برجام پافشاری کند، شکاف بین رسانههای تندرو و قوه مجریه به کجا میرسد؟
پاسخ را از دستیار بپرسپژواک تاریخی
این رویکرد یادآور دوران پیش از برجام است که در آن بر «بیاثر بودن مذاکرات» و ضرورت «نگاه به شرق یا منطقه» تأکید میشد.