
پایان عصر طلایی نفتیها در بورس؛ تخلیه حباب قیر و صندوقهای انرژی با سیگنال توافق
با فروکش تب جنگ و احتمال توافق، ابزارهای نفتی بورس با افت قیمت و خروج نقدینگی به سمت سایر بخشها مواجه شدهاند.
میدانستید در اوج درگیریها، خریداران قیر عملاً دلار را با قیمتی معامله میکردند که ۴ برابر قیمت بازار آزاد بود؟
پاسخ را از دستیار بپرسنکات کلیدی خبر
چرا این خبر مهم است؟
این خبر نشان میدهد که داراییهای مبتنی بر بحران در حال از دست دادن جذابیت خود هستند و سرمایهگذاران باید استراتژی خود را از حالت جنگی به حالت عادی تغییر دهند.
نکات پنهان خبر
گواهی قیر در اوج هیجانات با نرخ دلاری معادل ۲۵۰ هزار تومان معامله میشد؛ این یعنی رشد آن بیش از آنکه ناشی از ارزش ذاتی باشد، ناشی از هراس و سفتهبازی مطلق بوده است.
نگاه دیگر
برخی معتقدند با توجه به تورم ماندگار داخلی، این ریزشها صرفاً یک اصلاح موقت است و داراییهای سخت همچنان بهترین پناهگاه سرمایه هستند.
منتظر چه باید بود؟
باید منتظر واکنش بازار ارز به جزئیات توافق بود، چرا که دلار اکنون تنها تکیهگاه ابزارهای نفتی برای جلوگیری از سقوط بیشتر است.
اگر…؟
اگر قیمت نفت برنت به زیر ۸۰ دلار سقوط کند، آیا صندوقهای انرژی بورس تهران دچار بحران نقدینگی میشوند؟
پاسخ را از دستیار بپرسپژواک تاریخی
مشابه این رفتار در زمان پذیرش قطعنامه ۵۹۸ یا توافق برجام دیده شد که داراییهای مبتنی بر دلار و بحران به سرعت با ریزش سنگین مواجه شدند.