نقد تند اقتصاددانان به ادعای بازارگرایی در ایران: اقتصاد ما همیشه دولتی بوده است
اقتصاددانان میگویند اقتصاد ایران هرگز بازارمحور نبوده و مشکلات فعلی ناشی از دههها سلطه دولت و قیمتگذاری دستوری است.
پشت پرده برچسب «غربگرایی» یک جنگ قدرت عمیق نهفته است که ربطی به علم اقتصاد ندارد...
نکات کلیدی خبر
چرا این خبر مهم است؟
درک ریشه واقعی مشکلات (دولتگرایی یا بازارگرایی) تعیین میکند که آیا نسخههای آینده برای بهبود معیشت مردم، گشایش ایجاد میکند یا بحران را عمیقتر میسازد.
نکات پنهان خبر
برچسب «غربگرایی» در فضای سیاسی ایران بیشتر یک ابزار برای حذف رقباست تا یک توصیف دقیق از سیاستهای اقتصادی اجرا شده در چهار دهه اخیر.
نگاه دیگر
برخی معتقدند در دورههایی مانند دولتهای سازندگی یا اصلاحات، گامهایی به سمت بازار آزاد برداشته شد که به دلیل نبود زیرساخت اجتماعی شکست خورد.
منتظر چه باید بود؟
احتمال فشار بیشتر جریانهای رادیکال برای تمرکز اختیارات اقتصادی در دولت تحت پوشش شعارهای عدالتخواهانه.
اگر…؟
اگر دولت واقعاً از قیمتگذاری دستوری دست بکشد، شوک کوتاهمدت آن بر معیشت چگونه مدیریت خواهد شد؟
پاسخ را از دستیار بپرسپژواک تاریخی
تلاش برای بازگشت به اقتصاد کوپنی و متمرکز دهه ۶۰ در مقاطع مختلف بحرانی تکرار شده است.