
تنش گازی در مدیترانه: آیا اسرائیل به دنبال تصاحب میادین نفتی لبنان است؟
اسرائیل با ایجاد منطقه حائل نظامی، در حال پیشروی به سمت میادین گازی مشترک با لبنان و نقض توافقنامه مرزی ۲۰۲۲ است.
پشت پرده اصرار اسرائیل برای کنترل تپه علیالطاهر، رازی فراتر از امنیت نظامی نهفته است که مستقیماً به لولههای گاز زیر دریا وصل میشود...
نکات کلیدی خبر
چرا این خبر مهم است؟
این موضوع میتواند منجر به درگیریهای جدید بر سر منابع انرژی در مدیترانه شود و امیدهای لبنان برای خروج از بحران مالی از طریق صادرات گاز را ناامید کند.
نکات پنهان خبر
برخلاف ادعاهای امنیتی، تمرکز اسرائیل بر بلوک ۸ نشان میدهد که هدف اصلی، کنترل نقاطی است که قراردادهای بینالمللی اکتشاف در آنها منعقد شده تا اهرم فشاری علیه لبنان و شرکتهای اروپایی داشته باشد.
نگاه دیگر
برخی تحلیلگران اسرائیلی معتقدند این اقدامات صرفاً برای جلوگیری از نفوذ حزبالله به سکوهای گازی اسرائیل است و جنبه اقتصادی ندارد.
منتظر چه باید بود؟
واکنش رسمی شرکتهای توتال و انی و همچنین موضعگیری میانجیگر آمریکایی (آموس هوخشتاین) تعیینکننده سرنوشت این میادین خواهد بود.
اگر…؟
اگر اسرائیل به طور دائم در بلوک ۸ مستقر شود، آیا لبنان میتواند از طریق دادگاههای بینالمللی علیه شرکتهای همکار با اسرائیل شکایت کند؟
پاسخ را از دستیار بپرسپژواک تاریخی
اختلافات مرزی دریایی لبنان و اسرائیل دههها سابقه دارد که در سال ۲۰۲۲ با میانجیگری آمریکا به توافقی شکننده منجر شد؛ اکنون این توافق در آستانه فروپاشی است.