
کینز در ایران؛ سوءتفاهمی بزرگ به نام مداخله دولتی
مداخله دولت در اقتصاد ایران برخلاف تصور عمومی، ریشه کینزی ندارد و صرفاً باعث ناترازی و تورم شده است.
کینز مداخله دولت را برای نجات سرمایهداری اختراع کرد، اما در ایران این مداخله به زنجیری برای پای اقتصاد آزاد تبدیل شده است...
نکات کلیدی خبر
چرا این خبر مهم است؟
درک تفاوت بین «محرک اقتصادی» و «سلطه دولتی» نشان میدهد که چرا نسخههای اقتصادی معمول در ایران به نتیجه نمیرسند و تورم همچنان بالاست.
نکات پنهان خبر
کینز مداخله دولت را برای «حفظ» بازار آزاد در برابر کمونیسم پیشنهاد داد، اما در ایران از این مفاهیم برای «جایگزینی» بازار با بوروکراسی استفاده شده است.
نگاه دیگر
برخی معتقدند در اقتصادهای در حال توسعه، دولت ناچار است برای ایجاد زیرساختها نقشی فراتر از آنچه کینز برای کشورهای توسعهیافته تجویز کرده، ایفا کند.
منتظر چه باید بود؟
باید دید آیا دولت میتواند «دستورخرجهای» خود را برای مهار واقعی تورم و خروج از رخوت تورمی کاهش دهد یا خیر.
اگر…؟
اگر دولت ایران واقعاً به اصول کینزی (مداخله فقط در رکود و حفظ رقابت) پایبند بود، اکنون نرخ تورم و وضعیت بازار خودرو چگونه بود؟
پاسخ را از دستیار بپرسپژواک تاریخی
تکرار مداخلات گسترده دولتی در دهههای ۵۰ و ۸۰ شمسی که هر دو بار به تورمهای جهشی و ناترازیهای ساختاری منجر شد.