
بحران ناترازی برق تا ۱۴۰۵؛ چرا سرمایهگذاران از انرژی سبز فراری هستند؟
فعالان انرژی تجدیدپذیر نسبت به رفع ناترازی برق تا ۱۴۰۵ بدبین هستند و قیمتگذاری دستوری را مانع اصلی سرمایهگذاری میدانند.
جالب است که فعالان صنعت، بازار برق ایران را «باز اما غیرجذاب» توصیف میکنند؛ یعنی درها باز است اما کسی تمایلی به ورود ندارد...
نکات کلیدی خبر
چرا این خبر مهم است؟
تداوم ناترازی برق به معنای خاموشیهای بیشتر برای صنایع و منازل است که منجر به کاهش تولید ملی و افت رفاه عمومی میشود.
نکات پنهان خبر
برخلاف تصور رایج که مشکل را کمبود تکنولوژی میبیند، فعالان معتقدند مشکل اصلی «اقتصادِ برق» است؛ یعنی تا زمانی که قیمتگذاری دستوری وجود دارد، سرمایه خصوصی وارد این صنعت نمیشود.
نگاه دیگر
برخی مسئولان دولتی معتقدند قیمتگذاری دستوری برای حمایت از مصرفکننده نهایی ضروری است و آزادسازی ناگهانی قیمتها شوک تورمی ایجاد میکند.
منتظر چه باید بود؟
باید منتظر ماند و دید آیا دولت در بودجه سالانه یا برنامههای توسعه، گامی برای آزادسازی قیمت برق صنایع یا تسهیلات ارزی برمیدارد یا خیر.
اگر…؟
اگر قیمت برق برای صنایع بزرگ کاملاً آزاد شود، آیا ناترازی در عرض دو سال برطرف خواهد شد؟
پاسخ را از دستیار بپرسپژواک تاریخی
در سال گذشته نیز نظرسنجی مشابهی وضعیت انرژی سبز را «قرمز» توصیف کرده بود که نشاندهنده عدم تغییر معنادار در سیاستهاست.