
بحران ۴۰ درصدی فرسودگی در معادن ایران: وقتی ماشینآلات دهه ۶۰ مانع جهش تولید میشوند
فرسودگی ۴۰ درصدی ماشینآلات، معادن ایران را به موزه تجهیزات دهه ۶۰ و چاه بلعنده انرژی و بودجه تبدیل کرده است.
در برخی معادن ایران هنوز از دستگاههایی استفاده میشود که متعلق به سال ۱۳۶۲ هستند؛ یعنی زمانی که هنوز بسیاری از تکنولوژیهای فعلی اختراع نشده بودند...
نکات کلیدی خبر
چرا این خبر مهم است؟
فرسودگی تجهیزات یعنی هزینه تمامشده بالاتر برای مواد اولیه، اتلاف سوخت یارانهای و کاهش درآمدهای ارزی که در نهایت بر تورم و اقتصاد کل کشور اثر میگذارد.
نکات پنهان خبر
حمایت از تولید داخلی ماشینآلات به قیمت نابودی بهرهوری معادن تمام شده؛ ضرر ناشی از افت تولید معدنی بسیار بزرگتر از سود حاصل از صنعت ساخت ماشینآلات داخلی است.
نگاه دیگر
برخی معتقدند باز کردن بدون قید و شرط مرزها برای واردات، باعث نابودی صنایع ماشینسازی داخلی مانند هپکو میشود.
منتظر چه باید بود؟
دولت باید بین تخصیص ارز برای واردات تکنولوژی مدرن یا ادامه روند فعلی که منجر به مرگ تدریجی معادن کوچک و متوسط میشود، یکی را انتخاب کند.
اگر…؟
اگر دولت تعرفه واردات ماشینآلات معدنی را به صفر برساند، قیمت تمامشده محصولات معدنی چقدر کاهش مییابد؟
پاسخ را از دستیار بپرسپژواک تاریخی
بسیاری از این ماشینآلات در دوران بازسازی پس از جنگ (دهه ۷۰) وارد شدهاند و اکنون پس از ۳۰ سال کار مداوم، عملاً از رده خارج محسوب میشوند.