
شکاف عمیق میان قانون و اجرا؛ چرا میلیاردها تومان حقوق دولتی به معادن بازنمیگردد؟
دولت بخش بزرگی از حقوق دولتی معادن را برخلاف قانون صرف هزینههای جاری خود میکند و سهم توسعه معادن را نمیپردازد.
آیا میدانستید بخشی از پولی که معادن بابت استخراج میدهند، باید مستقیماً صرف جادهسازی و رفاه در همان روستاهای اطراف معدن شود، اما این اتفاق نمیافتد؟
پاسخ را از دستیار بپرسنکات کلیدی خبر
چرا این خبر مهم است؟
وقتی پول معادن به جای توسعه زیرساختهای محلی صرف بودجه عمومی شود، جادههای مناطق معدنی تخریب میماند، محیطزیست احیا نمیشود و در نهایت قیمت تمامشده محصولات معدنی برای مصرفکننده افزایش مییابد.
نکات پنهان خبر
حقوق دولتی معادن در ایران از یک «ابزار توسعهای» به یک «مالیات پنهان» برای جبران کسری بودجه تبدیل شده است که پایداری بلندمدت صنعت معدن را فدای نیازهای کوتاهمدت خزانه میکند.
نگاه دیگر
برخی مسئولان دولتی معتقدند در شرایط جنگ اقتصادی و کسری بودجه شدید، اولویت با پرداخت حقوق و دستمزد عمومی است و بخش معدن باید بار بیشتری از درآمدهای دولت را به دوش بکشد.
منتظر چه باید بود؟
باید دید در لایحه بودجه سال آینده، آیا مجلس سازوکاری برای الزام دولت به تخصیص ۱۰۰ درصدی این منابع پیشبینی خواهد کرد یا خیر.
اگر…؟
اگر ۱۰۰ درصد حقوق دولتی به بخش معدن بازگردد، آیا ایران میتواند در تولید فلزات استراتژیک مثل الکترود گرافیتی خودکفا شود؟
پاسخ را از دستیار بپرسپژواک تاریخی
این چالش تخصیص ناعادلانه حقوق دولتی دهههاست که در بودجههای سنواتی تکرار میشود و همواره یکی از نقاط اصطکاک میان مجلس و دولت بوده است.