
کاهش ذخایر استراتژیک نفت؛ اهرم فشار جدید ایران در مذاکره با ترامپ
تخلیه ذخایر نفت آمریکا، ترامپ را برای بازگشایی تنگه هرمز و توافق با ایران تحت فشار شدید قرار داده است.
پشت پرده سکوت چین در مورد ذخایر عظیم نفتیاش، استراتژی عجیبی نهفته است که میتواند کل معادلات انرژی را تغییر دهد...
نکات کلیدی خبر
چرا این خبر مهم است؟
کاهش ذخایر به معنای از دست رفتن ضربهگیرهای بازار است؛ این یعنی هر تنش کوچکی میتواند قیمت بنزین و انرژی را به شدت افزایش دهد.
نکات پنهان خبر
آمریکا با استفاده بیسابقه از ذخایر استراتژیک خود برای کنترل قیمتها، عملاً آخرین ابزار دفاعیاش در برابر بحرانهای انرژی را خرج کرده و حالا در مذاکره با ایران در موضع ضعف قرار گرفته است.
نگاه دیگر
برخی معتقدند ترامپ از اهرمهای دیگری غیر از ذخایر نفتی برای فشار بر ایران استفاده خواهد کرد و کاهش ذخایر لزوماً به معنای تسلیم شدن نیست.
منتظر چه باید بود؟
باید دید آیا توافق احتمالی شامل بازگشایی فوری تنگه هرمز خواهد بود یا خیر، چرا که بدون آن بازار آرام نخواهد گرفت.
اگر…؟
اگر ذخایر استراتژیک آمریکا کاملاً تخلیه شود و توافقی صورت نگیرد، واشنگتن چه ابزار دیگری برای جلوگیری از نفت ۲۰۰ دلاری خواهد داشت؟
پاسخ را از دستیار بپرسپژواک تاریخی
وضعیت فعلی ذخایر نفت آمریکا یادآور بحرانهای نفتی دهه ۱۹۷۰ است که منجر به تغییرات بنیادین در سیاستهای انرژی جهان شد.