
زیدآبادی: توافق بینالمللی «نوشداروی» نجاتبخش ایران از تهدیدهای وجودی و فروپاشی است
توافق بینالمللی نه یک عقبنشینی تحمیلی، بلکه تنها راه گریز از فروپاشی اقتصادی و امنیتی ایران و منطقه است.
زیدآبادی معتقد است اگر این توافق کمی دیرتر امضا میشد، فاجعهای رخ میداد که حتی نسلهای بعدی هم رنگ آسایش را نمیدیدند؛ اما این 'چاه عمیق' دقیقاً چه بود؟
پاسخ را از دستیار بپرسنکات کلیدی خبر
چرا این خبر مهم است؟
این توافق میتواند از وقوع جنگ، فقر گسترده و ناامنی پایدار که زندگی نسلهای آینده ایرانیان را تهدید میکرد، جلوگیری کند.
نکات پنهان خبر
زیدآبادی با بازتعریف واژه «جام زهر» به «نوشدارو»، تلاش میکند بار اخلاقی و سیاسی توافق را از یک شکست تحمیلی به یک انتخاب شجاعانه و عقلانی تغییر دهد تا پذیرش اجتماعی و حاکمیتی آن تسهیل شود.
نگاه دیگر
منتقدان توافق معتقدند که این نوع نگاه 'نوشدارویی'، نادیده گرفتن امتیازات بزرگی است که داده شده و میتواند در بلندمدت باعث تضعیف قدرت بازدارندگی کشور شود.
منتظر چه باید بود؟
مرحله حساس بعدی، مدیریت داخلی پیامدهای توافق و مقابله با فشارهای گروههای ذینفعی است که بقای خود را در تداوم تنش میبینند.
اگر…؟
اگر فشارهای داخلی باعث شکست این توافق در مراحل نهایی شود، سناریوی 'مرگ سهراب' که نویسنده هشدار داده چگونه رقم خواهد خورد؟
پاسخ را از دستیار بپرسپژواک تاریخی
اشاره به تعبیر «جام زهر» یادآور پذیرش قطعنامه ۵۹۸ توسط امام خمینی است که زیدآبادی سعی دارد با تغییر این پارادایم، توافق فعلی را از آن برچسب تاریخی رها کند.