
خداحافظی با کارت سوخت؛ سهمیهها به کارتهای بانکی منتقل میشوند
سهمیه بنزین طبق قانون بودجه ۱۴۰۴ به کارتهای بانکی منتقل میشود؛ زیرساختها آماده و منتظر تایید نهایی دولت است.
وزارت نفت میگوید همه چیز آماده است، اما یک گره اداری در وزارت اقتصاد مانع حذف فیزیکی کارتهای سوخت شده است...
نکات کلیدی خبر
چرا این خبر مهم است؟
این طرح باعث حذف فرآیند طولانی صدور کارت سوخت المثنی و سهولت در سوختگیری با استفاده از کارتهای بانکی معمول میشود.
نکات پنهان خبر
این تغییر فراتر از یک تسهیل فنی، گامی برای ایجاد پایگاه داده متمرکز از رفتار مصرفکننده است که میتواند مقدمهای برای بازتوزیع یارانههای انرژی در آینده باشد.
نگاه دیگر
برخی کارشناسان نگران امنیت شبکه بانکی در پمپبنزینها و احتمال اختلال در سوختگیری در صورت قطع شبکه شتاب هستند.
منتظر چه باید بود؟
تصویب آییننامه اجرایی در هیئت وزیران و اعلام فراخوان برای اتصال شماره کارتهای بانکی به سامانه هوشمند سوخت.
اگر…؟
اگر وزارت اقتصاد همکاری نکند، آیا وزارت نفت میتواند به تنهایی این طرح را در سال ۱۴۰۴ اجرایی کند؟
پاسخ را از دستیار بپرسپژواک تاریخی
پیش از این در دهه ۸۰ نیز بحث تجمیع کارتهای هوشمند مطرح شده بود، اما به دلیل نبود زیرساختهای بانکی متمرکز، کارت سوخت به صورت مستقل باقی ماند.