
شوک انرژی ناشی از تنش با ایران؛ تورم آمریکا به ۴.۲ درصد جهش کرد
تورم آمریکا به دلیل هزینههای انرژی ناشی از جنگ با ایران به ۴.۲ درصد جهش کرد و سیاستهای پولی را با چالش جدی روبرو ساخت.
پشت پرده این اعداد، یک شکاف بزرگ بین تورم واقعی و تورم هسته وجود دارد که نشان میدهد اقتصاد آمریکا چقدر به تنگه هرمز وابسته است...
نکات کلیدی خبر
چرا این خبر مهم است؟
افزایش تورم در آمریکا و احتمال بالا ماندن نرخ بهره، میتواند باعث تقویت دلار و فشار اقتصادی بر بازارهای جهانی و ایران شود.
نکات پنهان خبر
تفاوت معنادار بین تورم کل (۴.۲٪) و تورم هسته (۲.۹٪) نشان میدهد که تورم فعلی ساختاری نیست، بلکه یک شوک عرضه ناشی از ژئوپلیتیک است که با فروکش کردن تنشها میتواند به سرعت تخلیه شود.
نگاه دیگر
برخی اقتصاددانان معتقدند با توجه به آتشبس اخیر، ماه مه اوج تورم بوده و از ماههای بعد شاهد روند کاهشی خواهیم بود.
منتظر چه باید بود؟
نشست آتی فدرالرزرو و تصمیم آنها درباره نرخ بهره در واکنش به این دادههای تورمی تعیینکننده خواهد بود.
اگر…؟
اگر تنشها در تنگه هرمز دوباره اوج بگیرد، آیا تورم آمریکا میتواند به مرز ۵ درصد برسد؟
پاسخ را از دستیار بپرسپژواک تاریخی
این وضعیت یادآور شوکهای نفتی دهه ۱۹۷۰ است که در آن تنشهای خاورمیانه منجر به تورم دو رقمی و رکود در اقتصادهای غربی شد.