
واکنش تند ایران به قطعنامه شورای حکام: آژانس به ابزار سیاسی غرب تبدیل شده است
ایران قطعنامه جدید شورای حکام را سیاسی و ریاکارانه خواند و بر حق خود برای پاسخ متقابل تأکید کرد.
ایران از «پاسخ به این قطعنامه مخدوش» سخن گفته؛ اما این پاسخ دقیقاً شامل چه اقداماتی در سایتهای هستهای خواهد بود؟
پاسخ را از دستیار بپرسنکات کلیدی خبر
چرا این خبر مهم است؟
تنش میان ایران و آژانس میتواند منجر به کاهش همکاریهای فنی، افزایش فشارهای بینالمللی و تأثیر مستقیم بر بازارهای ارز و طلا در داخل کشور شود.
نکات پنهان خبر
تأکید ایران بر «رأی شکننده» نشاندهنده تلاش دیپلماتیک تهران برای زیر سؤال بردن مشروعیت جهانی قطعنامه و برجسته کردن شکاف میان اعضای شورای حکام است.
نگاه دیگر
در مقابل، کشورهای غربی معتقدند این قطعنامه پاسخی ضروری به عدم شفافیت و پاسخگو نبودن ایران در قبال سوالات پادمانی آژانس است.
منتظر چه باید بود؟
باید منتظر اقدامات فنی متقابل ایران در تأسیسات هستهای (مانند افزایش غنیسازی یا نصب سانتریفیوژهای جدید) در روزهای آتی بود.
اگر…؟
اگر ایران در پاسخ به این قطعنامه، سطح غنیسازی را به ۶۰ درصد در سایتهای جدید برساند، واکنش غرب چه خواهد بود؟
پاسخ را از دستیار بپرسپژواک تاریخی
در موارد مشابه قبلی، صدور قطعنامه در شورای حکام معمولاً با واکنش ایران در قالب افزایش سطح غنیسازی یا محدود کردن دسترسی بازرسان همراه بوده است.