روزنامه جمهوری اسلامی: از تابوسازی مذاکره فاصله بگیریم/ مذاکره صحنه‌ای از نبرد برای گرفتن حق از دشمن و شکست اوست

مذاکره به مثابه میدان نبرد؛ چرا ایران باید تابوی گفتگو را بشکند؟

سیاست خارجیسیاست داخلی۲۰ خرداد ۱۴۰۵ دنیای اقتصاد

مذاکره ابزاری برای نبرد و امتیازگیری است، نه تسلیم؛ ایران باید از موضع قدرت تابوی گفتگو را بشکند.

این یادداشت چطور سعی کرده با استفاده از ادبیات نیروهای ارزشی، راه را برای دیپلماسی باز کند؟

پاسخ را از دستیار بپرس

نکات کلیدی خبر

۱
روزنامه جمهوری اسلامی مذاکره را نه نشانه ضعف، بلکه ابزاری قدرتمند و بخشی از نبرد در خطوط مواجهه با دشمن توصیف کرده است.
۲
این یادداشت تأکید می‌کند که برخلاف گذشته، اکنون ایران در موضع قدرت منطقه‌ای قرار دارد و شروط خود را بر طرف مقابل تحمیل می‌کند.
۳
نویسنده معتقد است تفاوت شرایط فعلی با دوران برجام، ناشی از افزایش قدرت دفاعی، انسجام اجتماعی و موقعیت جغرافیایی ایران است.
۴
هدف نهایی مذاکره نه اعتمادسازی با آمریکا، بلکه ناامید کردن و شکست دادن دشمن در میز دیپلماسی برای گرفتن حق تعریف شده است.

چرا این خبر مهم است؟

این تغییر لحن در یک روزنامه رسمی می‌تواند نشان‌دهنده زمینه‌سازی برای دور جدیدی از دیپلماسی فعال و تلاش برای کاهش فشارهای بین‌المللی باشد.

نکات پنهان خبر

نویسنده با بازتعریف «مذاکره» از «تلاش برای توافق» به «خط مقدم حمله»، سعی دارد مخالفت‌های داخلی (جریان دلواپس) را با استفاده از ادبیات خودشان خنثی کند.

نگاه دیگر

منتقدان ممکن است بگویند تعریف مذاکره به عنوان نبرد، راه را برای رسیدن به یک توافق پایدار و مبتنی بر همکاری می‌بندد.

منتظر چه باید بود؟

باید منتظر ماند و دید آیا این رویکرد در بدنه اجرایی و تصمیم‌گیر نظام به یک استراتژی عملیاتی برای رفع تحریم‌ها تبدیل می‌شود یا خیر.

پژواک تاریخی

این استدلال یادآور مفهوم «نرمش قهرمانانه» است که پیش از توافق برجام برای توجیه مصلحت‌آمیز مذاکرات مطرح شده بود.

این خبر چگونه به شما اثر می‌گذارد؟

بیشترین تاثیر این خبر بر چیست؟

دیپلمات‌ها و دستگاه سیاست خارجی
باز شدن فضای مانور برای مذاکرات احتمالی
جریان‌های سیاسی مخالف مذاکره
تحت فشار قرار گرفتن برای پذیرش مذاکره به عنوان یک ابزار نبرد
۱

مذاکره ابزاری مهارتی و بخشی از نبرد در حالت‌های دفاعی یا هجومی است.

۲

ایران اکنون به عنوان قدرتی منطقه‌ای، شروط خود را در مذاکرات به دشمن تحمیل می‌کند.

۳

نفی مذاکره از دست دادن فرصت امتیازگیری است؛ قدرت فعلی ایران آمریکا را مجبور به عقب‌نشینی کرده است.

۴

مذاکره نه برای اعتمادسازی، بلکه میدانی برای شکست دادن دشمن و استیفای حقوق ملی است.

۵

باید با حفظ وحدت و اعتماد به مسئولان، از تابوسازی حول محور مذاکره فاصله گرفت.

نهادهای کلیدی خبر

دستیار هوشمند