
رکورد ۸۰ ساله جنگهای دولتی؛ ۲۰۲۵ مرگبارترین سال برای غیرنظامیان از زمان جنگ جهانی
جهان با رکورد بیسابقه درگیریهای دولتی و جهش وحشتناک تلفات غیرنظامی به دوران سیاه پس از جنگ جهانی دوم بازگشته است.
پشت پرده این آمار تکاندهنده، واقعیتی درباره فلج شدن کامل شورای امنیت نهفته است که...
نکات کلیدی خبر
چرا این خبر مهم است؟
افزایش جنگهای مستقیم بین کشورها و فروپاشی همکاریهای بینالمللی به معنای ناامنی بیشتر برای تجارت، انرژی و جان انسانها در سراسر جهان است.
نکات پنهان خبر
برخلاف دهههای گذشته که درگیریها عمدتاً داخلی بودند، اکنون شاهد بازگشت 'جنگهای کلاسیک دولتی' هستیم؛ این یعنی بازدارندگی بینالمللی عملاً از کار افتاده است.
نگاه دیگر
برخی تحلیلگران معتقدند افزایش آمار به دلیل دقت بیشتر در ثبت دادهها و شفافیت رسانهای است، نه لزوماً وحشیانهتر شدن جهان نسبت به قرن بیستم.
منتظر چه باید بود؟
با توجه به فلج شدن شورای امنیت، انتظار میرود ائتلافهای نظامی منطقهای جایگزین نهادهای بینالمللی در مدیریت بحرانها شوند.
اگر…؟
اگر روند افزایش درگیریهای مستقیم دولتی با همین سرعت ادامه یابد، ساختار تجارت جهانی تا سال ۲۰۳۰ چه تغییری خواهد کرد؟
پاسخ را از دستیار بپرسپژواک تاریخی
آخرین بار که جهان شاهد چنین سطحی از درگیریهای مستقیم دولتی بود، به سالهای بلافاصله پس از پایان جنگ جهانی دوم (۱۹۴۶) بازمیگردد.