
واکنش تند ایران به قطعنامه آژانس: شورای حکام نباید ابزار سفیدشویی تجاوز نظامی شود
ایران قطعنامه پیشنهادی در آژانس را ابزاری سیاسی برای پوشش حملات نظامی به تأسیسات هستهای خود میداند.
ایران معمولاً به قطعنامهها پاسخهای فنی سنگینی میدهد؛ آیا این بار هم شاهد نصب نسل جدید سانتریفیوژها خواهیم بود؟
پاسخ را از دستیار بپرسنکات کلیدی خبر
چرا این خبر مهم است؟
تصویب این قطعنامه میتواند منجر به افزایش فشارهای بینالمللی، بازگشت پرونده ایران به شورای امنیت و نوسانات در بازارهای داخلی شود.
نکات پنهان خبر
غریبآبادی با پیوند زدن «نقص در راستیآزمایی» به «حملات نظامی خارجی»، تلاش میکند مسئولیت فنی ناترازیهای پادمانی را از دوش ایران برداشته و به طرف مقابل منتقل کند.
نگاه دیگر
کشورهای غربی معتقدند ایران به سوالات آژانس درباره ذرات اورانیوم یافت شده در مکانهای اعلام نشده پاسخ نداده و این قطعنامه برای وادار کردن ایران به همکاری است.
منتظر چه باید بود؟
باید منتظر نتیجه رایگیری در شورای حکام و واکنش عملی احتمالی ایران (مانند افزایش غنیسازی یا کاهش دسترسی بازرسان) بود.
اگر…؟
اگر شورای حکام به جای قطعنامه، به یک بیانیه ریاستی بسنده کند، آیا تنشها فروکش خواهد کرد؟
پاسخ را از دستیار بپرسپژواک تاریخی
در سالهای اخیر، هرگاه شورای حکام قطعنامهای علیه ایران صادر کرده، تهران با کاهش همکاریهای داوطلبانه یا افزایش سطح غنیسازی پاسخ داده است.