
چرا داروهای خارجی گران شدند؟ رمزگشایی از ناترازی قیمت و چالشهای واردات دارو
گرانی دارو عمدتاً ناشی از حذف ارز ترجیحی برندهای خارجی و اختلاف قیمت ۱۰ برابری آنها با تولیدات داخلی است.
پشت پرده گرانی دارو فقط تحریم نیست؛ یک تغییر بزرگ در نحوه تخصیص ارز در حال وقوع است که مصرفکنندگان برندهای خارجی را هدف قرار داده...
نکات کلیدی خبر
چرا این خبر مهم است؟
این خبر نشان میدهد که چرا بیماران برای خرید داروهای خارجی با هزینههای گزاف روبرو هستند و سیاست دولت برای جایگزینی آنها با داروهای داخلی چیست.
نکات پنهان خبر
دولت با استفاده از ابزار قیمتگذاری و حذف ارز ترجیحی، در حال اعمال یک سیاست حمایتی اجباری از تولید داخل است تا وابستگی ارزی در شرایط تحریم را به حداقل برساند.
نگاه دیگر
برخی پزشکان و بیماران معتقدند اثربخشی داروهای برند خارجی در موارد خاص بسیار بالاتر است و جایگزینی اجباری میتواند روند درمان را مختل کند.
منتظر چه باید بود؟
احتمال تشدید محدودیتهای وارداتی برای داروهایی که مشابه داخلی دارند و افزایش فشار بر پزشکان برای تجویز داروهای ژنریک.
اگر…؟
اگر تولیدکنندگان داخلی نتوانند تقاضای ناشی از حذف واردات را پوشش دهند، آیا شاهد موج جدیدی از کمبودهای دارویی خواهیم بود؟
پاسخ را از دستیار بپرسپژواک تاریخی
این سیاست یادآور طرح ژنریک در اوایل انقلاب است که برای کاهش وابستگی به شرکتهای چندملیتی دارویی اجرا شد.