
چرا سرمایهها از چرخه تولید به انبارها فرار میکنند؟
تورم و نااطمینانی اقتصادی باعث شده سرمایهها به جای تولید، در انبارها حبس شوند تا از افزایش قیمتها سود ببرند.
آیا میدانستید در اقتصادهای تورمی، انبار کردن کالا میتواند سودآورتر از تولید باشد؟ پشت این پدیده یک منطق مالی نهفته است که...
نکات کلیدی خبر
چرا این خبر مهم است؟
وقتی کالاها به جای رسیدن به دست مصرفکننده در انبارها میمانند، قیمتها به صورت مصنوعی بالا میرود و تولید ملی آسیب میبیند که نتیجه آن کاهش قدرت خرید مردم است.
نکات پنهان خبر
احتکار لزوماً توسط تولیدکنندگان انجام نمیشود؛ بلکه واسطههای بازار غیررسمی با استفاده از نقدینگی بالا، از شکاف بین تورم و نرخ بهره برای کسب سودهای بادآورده استفاده میکنند.
منتظر چه باید بود؟
باید پیگیری کرد که آیا دولت به سمت اصلاح سیاستهای پولی و کاهش تورم میرود یا همچنان به برخوردهای تعزیراتی با واسطهها بسنده میکند.
پژواک تاریخی
مشابه وضعیت ونزوئلا و آرژانتین در دورههای تورم بالا که منجر به خروج کالا از چرخه عرضه رسمی شده است.