مصرف گازوئیل و بهر‌ه‌وری معادن

چرا بهره‌وری انرژی در معادن ایران سقوط کرد؟

معدن و فلزاتصنعت و تولید۱۱ خرداد ۱۴۰۵ دنیای اقتصاد

کاهش بهره‌وری سوخت در معادن ایران ناشی از فرسودگی ماشین‌آلات، افزایش باطله‌برداری و ناترازی انرژی در صنایع پایین‌دستی است.

آیا می‌دانستید برای استخراج برخی مواد معدنی در ایران، اکنون باید تا ۳۰ برابر وزن محصول نهایی، باطله جابه‌جا کرد؟

پاسخ را از دستیار بپرس

نکات کلیدی خبر

۱
شاخص تولید مواد معدنی به ازای هر هزار لیتر گازوئیل از ۵۲۰ تن در سال ۱۳۹۶ به ۳۷۴ تن در سال ۱۴۰۲ کاهش یافته است.
۲
کارشناسان معتقدند عمیق‌تر شدن ذخایر معدنی و افزایش نسبت باطله‌برداری، نیاز به سوخت برای استخراج هر تن ماده معدنی را افزایش داده است.
۳
فرسودگی ناوگان ماشین‌آلات معدنی و محدودیت در واردات تجهیزات مدرن، عامل اصلی اتلاف انرژی و کاهش راندمان عملیاتی عنوان شده است.
۴
اختلال در زنجیره ارزش صنایع معدنی به دلیل ناترازی انرژی در صنایع پایین‌دستی، منجر به کاهش تولید و افت شاخص بهره‌وری شده است.

چرا این خبر مهم است؟

کاهش بهره‌وری در معادن به معنای هدررفت یارانه‌های سوخت و افزایش هزینه‌های تولید است که در نهایت رقابت‌پذیری محصولات معدنی ایران را در بازارهای جهانی تضعیف می‌کند.

نکات پنهان خبر

افت بهره‌وری تنها یک مشکل فنی نیست؛ بلکه نشان‌دهنده یک ناترازی ساختاری است که در آن معادن مجبورند به دلیل رکود یا قطعی انرژی در صنایع پایین‌دستی، با ظرفیت پایین‌تر کار کنند که این امر شاخص‌های بهره‌وری را به شدت تخریب می‌کند.

منتظر چه باید بود؟

پیگیری سیاست‌های دولت در زمینه نوسازی ناوگان معدنی و اصلاح سازوکارهای تخصیص سوخت برای جلوگیری از توقف تولید در معادن.

پژواک تاریخی

روند مشابهی در سال‌های گذشته در صنایع انرژی‌بر ایران به دلیل فرسودگی تجهیزات و عدم سرمایه‌گذاری در تکنولوژی‌های نوین مشاهده شده است.

این خبر چگونه به شما اثر می‌گذارد؟

بیشترین تاثیر این خبر بر چیست؟

معدن‌کاران
افزایش هزینه‌های تولید و کاهش حاشیه سود به دلیل فرسودگی تجهیزات و ناترازی انرژی
صنایع پایین‌دستی (فولاد و مس)
کاهش ظرفیت تولید به دلیل ناترازی انرژی که منجر به کاهش تقاضا برای مواد اولیه معدنی شده است
۱

مزیت رقابتی معادن به دلیل هزینه‌های استخراج و فرسودگی ناوگان در حال تضعیف است.

۲

مجید سروش بر ضرورت نوسازی ناوگان و توسعه اکتشافات برای بهبود بهره‌وری تاکید کرد.

۳

افزایش حجم باطله‌برداری برای رسیدن به ماده معدنی، مصرف سوخت را به شدت بالا برده است.

۴

سخت‌تر شدن فرآیند استخراج و نیاز به اکتشافات جدید، عامل اصلی افت شاخص بهره‌وری است.

۵

محدودیت واردات ماشین‌آلات مدرن باعث شده معدنکاران با تجهیزات فرسوده و پرمصرف فعالیت کنند.

۶

کیفیت پایین گازوئیل و چالش‌های تامین به‌موقع سوخت، فشار بر معدنکاران را دوچندان کرده است.

۷

هماهنگی میان دستگاه‌های اجرایی برای تخصیص سوخت و نوسازی تجهیزات ضروری است.

۸

پدرام پیروی‌نسب فرسودگی ناوگان را عامل اصلی کاهش راندمان عملیاتی در معادن می‌داند.

۹

عوامل ساختاری و محدودیت‌های تخصیص سوخت، تاثیر بیشتری از کیفیت سوخت بر بهره‌وری دارند.

۱۰

ناترازی انرژی در صنایع پایین‌دستی، زنجیره تولید را مختل و تقاضا برای مواد معدنی را کاهش داده است.

۱۱

رکود در بخش ساخت‌وساز نیز باعث کاهش ظرفیت تولید معادن و افت شاخص بهره‌وری شده است.

۱۲

باطله‌برداری بخشی جدایی‌ناپذیر از معدن‌کاری است و نمی‌تواند به تنهایی عامل افت راندمان باشد.

۱۳

ناترازی انرژی و اختلال در زنجیره ارزش، عوامل اصلی کاهش بهره‌وری در معادن هستند.

آمار کلیدی

۵۲۰ تن به ۳۷۴ تن
کاهش تولید مواد معدنی به ازای هر هزار لیتر گازوئیل از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۲

نهادهای کلیدی خبر

دستیار هوشمند