
چرا بهرهوری انرژی در معادن ایران سقوط کرد؟
کاهش بهرهوری سوخت در معادن ایران ناشی از فرسودگی ماشینآلات، افزایش باطلهبرداری و ناترازی انرژی در صنایع پاییندستی است.
آیا میدانستید برای استخراج برخی مواد معدنی در ایران، اکنون باید تا ۳۰ برابر وزن محصول نهایی، باطله جابهجا کرد؟
پاسخ را از دستیار بپرسنکات کلیدی خبر
چرا این خبر مهم است؟
کاهش بهرهوری در معادن به معنای هدررفت یارانههای سوخت و افزایش هزینههای تولید است که در نهایت رقابتپذیری محصولات معدنی ایران را در بازارهای جهانی تضعیف میکند.
نکات پنهان خبر
افت بهرهوری تنها یک مشکل فنی نیست؛ بلکه نشاندهنده یک ناترازی ساختاری است که در آن معادن مجبورند به دلیل رکود یا قطعی انرژی در صنایع پاییندستی، با ظرفیت پایینتر کار کنند که این امر شاخصهای بهرهوری را به شدت تخریب میکند.
منتظر چه باید بود؟
پیگیری سیاستهای دولت در زمینه نوسازی ناوگان معدنی و اصلاح سازوکارهای تخصیص سوخت برای جلوگیری از توقف تولید در معادن.
پژواک تاریخی
روند مشابهی در سالهای گذشته در صنایع انرژیبر ایران به دلیل فرسودگی تجهیزات و عدم سرمایهگذاری در تکنولوژیهای نوین مشاهده شده است.