چرا برنامههای توسعه در ایران به جای اجرا، تنها روی کاغذ باقی میمانند؟
توسعه در ایران قربانیِ اولویتِ «نوشتنِ سند» بر «ساختنِ نهاد» و ضعف در ظرفیتهای اجرایی شده است.
آیا میدانستید که حتی با وجود درآمدهای نفتی کلان در دهه ۵۰، برنامههای توسعه به دلیل نبود ظرفیت نهادی به تورم و فساد ختم شدند؟
پاسخ را از دستیار بپرسنکات کلیدی خبر
چرا این خبر مهم است؟
برای یک شهروند، این خبر توضیح میدهد که چرا با وجود برنامههای متعدد، وضعیت معیشت و زیرساختها بهبود ملموسی نمییابد؛ زیرا مشکل از کمبود برنامه نیست، بلکه از نحوه اجرای آنهاست.
نکات پنهان خبر
توسعه در ایران به جای یک فرآیند اجتماعی و نهادی، به یک «پروژه مالی» تبدیل شده که با نوسانات درآمدهای نفتی و تغییر دولتها، متوقف یا منحرف میشود.
منتظر چه باید بود؟
پیگیری نحوه تدوین و تصویب اصلاحات برنامه هفتم در مجلس و شورای عالی امنیت ملی برای ارزیابی تغییر رویکرد از شعار به عمل.
پژواک تاریخی
شکست برنامههای توسعه در ایران، مشابه تجربه بسیاری از کشورهای در حال توسعه است که بدون اصلاحات نهادی، صرفاً به برنامهریزیهای متمرکز دولتی تکیه کردهاند.