
بحران کوچکشدن بورس آمریکا؛ چرا غولهای فناوری دیرتر عمومی میشوند؟
کاهش عرضههای اولیه و رشد بازارهای خصوصی، بورس آمریکا را به باشگاهی محدود برای غولهای فناوری تبدیل کرده است.
آیا میدانستید که بخش بزرگی از سودآوری شرکتهای بزرگ فناوری قبل از اینکه حتی نامشان را در بورس بشنوید، تمام شده است؟
پاسخ را از دستیار بپرسنکات کلیدی خبر
۱
تعداد شرکتهای بورسی آمریکا از ۸ هزار به کمتر از ۴ هزار شرکت کاهش یافته است.
۲
سرمایهگذاران عادی به دلیل رشد شرکتها در بازارهای خصوصی، از سودهای کلان محروم ماندهاند.
۳
عرضههای اولیه بزرگ مانند اسپیسایکس، نشانه ضعف ساختاری و وابستگی بیش از حد به چند غول فناوری است.
۴
افزایش سن استارتاپها پیش از عرضه اولیه، باعث شده بخش بزرگی از رشد ارزش شرکتها قبل از ورود به بورس رخ دهد.
۵
رشد بازارهای ثانویه و سرمایهگذاری خطرپذیر، نیاز شرکتها به ورود به بورس و پذیرش نظارتهای عمومی را کاهش داده است.
چرا این خبر مهم است؟
این روند باعث میشود مردم عادی نتوانند در رشد شرکتهای نوآور سهیم شوند و شکاف ثروت میان سرمایهگذاران بزرگ و عموم مردم افزایش یابد.
نکات پنهان خبر
بورس آمریکا در حال تبدیل شدن از یک بازار عمومی برای رشد شرکتها به بازاری برای خروج نهایی سرمایهگذاران اولیه است، نه محلی برای تامین مالی رشد اولیه.
منتظر چه باید بود؟
تلاشهای رگولاتوری برای کاهش مقررات بورس جهت جذب شرکتها، در برابر قدرت نقدینگی بازارهای خصوصی محک خواهد خورد.
پژواک تاریخی
کاهش تعداد شرکتهای بورسی در آمریکا روندی است که از اواخر دهه ۹۰ آغاز شده و با ظهور مدلهای جدید تامین مالی خصوصی تشدید شده است.
پرسشهای باز
پاسخ را از دستیار بپرساین خبر چگونه به شما اثر میگذارد؟
بیشترین تاثیر این خبر بر چیست؟
سرمایهگذاران خرد
محرومیت از مشارکت در مراحل رشد اولیه شرکتهای نوآور
استارتاپهای فناوری
دسترسی به سرمایه بدون نیاز به شفافیت و نظارتهای سختگیرانه بورس
۱
۲
۳
۴
۵
۶
۷
۸
۹
۱۰
آمار کلیدی
۴ هزار شرکت
تعداد فعلی شرکتهای بورسی آمریکا در مقایسه با ۸ هزار شرکت در سال ۱۹۹۶
۱۱۲ میلیارد دلار
حجم معاملات ثانویه شرکتهای خصوصی در سه ماه نخست ۲۰۲۶