چرا خانوارهای کم‌درآمد بیشتر از ثروتمندان گاز مصرف می‌کنند؟ +فیلم

چرا خانوارهای کم‌درآمد گاز بیشتری نسبت به ثروتمندان مصرف می‌کنند؟

نفت، گاز و سوختکار و اشتغال۸ خرداد ۱۴۰۵ دنیای اقتصاد

فرسودگی مسکن و تجهیزات گرمایشی باعث شده خانوارهای کم‌درآمد بیش از ثروتمندان گاز مصرف کنند.

آیا می‌دانستید که با وجود تصور عمومی، ثروتمندان لزوماً عامل اصلی ناترازی گاز نیستند و...

نکات کلیدی خبر

۱
برخلاف تصور عمومی، رابطه خطی بین رفاه و مصرف گاز وجود ندارد و دهک‌های پایین مصرفی مشابه یا حتی بیشتر از دهک‌های بالا دارند.
۲
فرسودگی ساختمان‌ها و تجهیزات گرمایشی کم‌بازده در دهک‌های کم‌درآمد، عامل اصلی مصرف بالای گاز در این خانوارهاست.
۳
سیاست‌گذاری برای مدیریت ناترازی گاز باید به جای تمرکز صرف بر پرمصرف‌ها، به سمت بهینه‌سازی تجهیزات و حمایت از دهک‌های پایین حرکت کند.

چرا این خبر مهم است؟

این گزارش نشان می‌دهد که افزایش قیمت گاز به عنوان ابزار کنترل مصرف، فشار سنگینی به فقرا وارد می‌کند بدون اینکه لزوماً ناترازی گاز را حل کند.

نکات پنهان خبر

ناترازی گاز در ایران بیش از آنکه ناشی از سبک زندگی لوکس ثروتمندان باشد، ریشه در ناکارآمدی زیرساخت‌های مسکن و تجهیزات گرمایشی در دهک‌های پایین دارد.

منتظر چه باید بود؟

باید دید آیا دولت در سیاست‌های تعرفه‌ای خود از رویکرد شوک‌درمانی به سمت حمایت از بهینه‌سازی تجهیزات تغییر مسیر می‌دهد یا خیر.

پژواک تاریخی

پیش از این نیز بارها بر ناکارآمدی سیاست‌های قیمتی بدون اصلاح زیرساخت‌های فنی در حوزه انرژی تأکید شده بود.

پرسش‌های باز

پاسخ را از دستیار بپرس

این خبر چگونه به شما اثر می‌گذارد؟

بیشترین تاثیر این خبر بر چیست؟

خانوارهای کم‌درآمد
به دلیل فرسودگی مسکن، هزینه انرژی بیشتری متحمل می‌شوند و در معرض سیاست‌های قیمتی هستند.
سیاست‌گذاران انرژی
نیاز به بازنگری در استراتژی‌های مدیریت مصرف و ناترازی گاز دارند.
۱

رابطه خطی بین رفاه و مصرف گاز وجود ندارد و دهک‌های پایین مصرفی مشابه یا بیشتر دارند.

۲

فرسودگی ساختمان و تجهیزات گرمایشی عامل اصلی مصرف بالای گاز در خانوارهای کم‌برخوردار است.

۳

سیاست‌های مدیریت مصرف باید به جای شوک قیمتی، بر بهینه‌سازی تجهیزات و حمایت از دهک‌های پایین متمرکز شود.

نهادهای کلیدی خبر

دستیار هوشمند