
مقام امنیتی سابق اسرائیل: جنگ با ایران جایگاه منطقهای تهران را تقویت کرد
مقام امنیتی سابق اسرائیل اعتراف کرد که تقابل نظامی با ایران تنها به تقویت جایگاه منطقهای تهران منجر شده است.
پشت پرده این اعترافات، یک تغییر نگاه عمیق در دکترین امنیتی اسرائیل نهفته است که...
نکات کلیدی خبر
۱
گیورا آیلند معتقد است اسرائیل در تقابل با ایران دستاوردی نداشته و کنترل ایران بر تنگه هرمز را برگ برنده اصلی میداند.
۲
وی شکاف میان اهداف و ابزارهای نظامی اسرائیل را عامل فاجعهبار بودن وضعیت فعلی در شمال اراضی اشغالی توصیف کرد.
۳
این مقام سابق امنیتی خواستار آتشبس فوری با حزبالله برای خروج از بنبست فعلی و وضعیت دستهای بسته اسرائیل شد.
چرا این خبر مهم است؟
این اظهارات نشاندهنده شکاف در بدنه امنیتی اسرائیل و تغییر نگاه به موازنه قدرت در منطقه است که میتواند بر تصمیمات سیاسی آینده تأثیر بگذارد.
نکات پنهان خبر
تأکید بر 'تنگه هرمز' به عنوان برگ برنده ایران، نشان میدهد که تحلیلگران امنیتی اسرائیل بیش از حملات موشکی، نگران اهرمهای فشار اقتصادی و ژئوپلیتیک ایران هستند.
منتظر چه باید بود؟
پیگیری واکنشهای داخلی در اسرائیل به این اظهارات و احتمال تغییر رویکرد در جبهه شمال با حزبالله.
پژواک تاریخی
این اظهارات یادآور انتقادات مشابهی است که پس از جنگهای پیشین اسرائیل در مورد عدم تحقق اهداف نظامی مطرح شده بود.
پرسشهای باز
پاسخ را از دستیار بپرساین خبر چگونه به شما اثر میگذارد؟
بیشترین تاثیر این خبر بر چیست؟
اسرائیل
تضعیف جایگاه امنیتی و استراتژیک در منطقه
ایران
تقویت نفوذ منطقهای و کنترل بر گلوگاههای انرژی
۱
۲
۳